Gedichtenbundel Anne
De hemelen melden
Door:

Categorie: Gedichten
Geplaatst op 7 november 2016 | Bijgewerkt: 2 januari 2017 om 12:53 uur.
Woorden: 193 | Leestijd: circa 1 min.



87 reacties

  1. Bedankt!

    En, Quizzy, je kon het niet helpen? Betekent dat dat je al muziek klaar hebt liggen voor dit gedicht? 
    Hoe dan ook: juist een paar dagen geleden zat ik nog te bedenken dat ik het jammer vond dat ik op dat gebied nog niet zoveel eigen talent ontdekt heb. Maar: je maakt me wel nieuwsgierig! 

    Dit is gewoon een lied: Ja, op meerdere manieren… Het was namelijk al een lied voordat ik het schreef. 

  2. Misschien één taalkundig vraagje:

    Aanmerk dan Zijn werken…

    Het werkwoord ‘aanmerken’ heeft in mijn beleving te maken met ‘iets aanmerken als iets’, in de betekenis van labelen, taggen, benoemen etc.

    Op welke manier bedoel je dit hier?

    Ik zou ‘bemerken’ eerder in de context verwachten, met: ‘Bemerk dan Zijn werken…’, dat zou meteen een beginrijm vormen met de eerste regel van die strofe.

    Een opname zit natuurlijk in de pijplijn: je hebt geluk, vanaf morgen zijn mijn opnamemogelijkheden een stuk professioneler dan voorheen. Maar of ik het meteen deze week voor elkaar ga krijgen weet ik niet. Het is vrij druk in mijn ‘vrije’ tijd… En deze bijzondere tekst vraagt ook weer om een serieuze aanpak, net als ‘Het hoogste lied’.

  3. Dankjewel, Wil! 
    Geniet van deze herfstavond, luisterend naar de muziek van de regen en de wind!

    Jij ook bedankt, Rapunzel!

    En Quizzy:
    #Dit is gewoon een lied: ik schrijf slechts wat ik hoor uit het lied van de schepping… En op die manier is dit ook niet echt mijn lied.

    #aanmerken: ik bedoel Mattheüs 6: 28 S.V. 😉
    Ik neem het nog even in gedachten, tot een helderder moment!

    #pijplijn: ik wacht wel tot er wat uit komt… 

  4. Dit is gewoon een lied…

    Helemaal mee eens. Zo kwam hij ook meteen bij me binnen.
    En niet strikt van jezelf… ja, dat herken ik. Zo heb ik er ook een paar. 

    #aanmerken: aha. Weer wat geleerd — ik ben meer thuis in de NIV en de NBG'51 dan in de SV, daar zal het aan liggen dat ik het woord niet kende in die waarschijnlijk archaïsche betekenis. Maar met die voor mij nieuwe kennis vind ik het helemaal passend en heel veelzeggend in je gedicht. 

    Fijn houden zo, wat mij betreft. 

    #pijplijn: 

  5. #aanmerken/aanschouwen/aanzie: gevoelsmatig hebben deze termen voor mij een persoonlijkere betekenis dan bemerken/beschouwen/bezien. Dat laatste komt op mij toch wat objectiever over.

  6. Zo heerlijk rustig… 

    Zojuist met de computer een halve maat (inclusief passend pianospel) toegevoegd aan de overgang tussen twee coupletten. Daarmee krijgt het geheel iets meer lucht.

     

      

     

    …de mensen die de zang vertolken ook, trouwens:   

    O ja, en ik heb de snelheid voor het gemak vrijgegeven. Die was te vloeiend organisch — of ik kan niet met een metronoom overweg, dat kan óók nog, natuurlijk.

  7. Heb je wel in de gaten dat, hoe langer de wachttijd is, hoe hoger de verwachtingen worden? 

    En dat, naarmate de tijd verstrijkt, het dus steeds moeilijker wordt om mijn verwachtingen te evenaren?  

  8. Zeg maar wanneer ik online auditie kan doen 😉 Ik ben geen topzangeres, maar kan goed genoeg zingen om het met regelmaat in de kerk vanaf het podium te doen. O ja: mezzo sopraan. Ook handig om te weten 😉 

  9. Jaaa! Heb ik ook eens het laatste woord. 

    Over het betrekken van anderen bij de opnames: om eerlijk te zijn zie ik er niet zoveel verschil tussen of jij het (ongevraagd) alleen een opname maakt, of dat Lady Vi er (ongevraagd) aan meewerkt. Wat mij betreft komt Rapunzel (gevraagd) nog dirigeren. sad en Hope (gevraagd) beoordelen op kwaliteit.  

    Maar zonder gekheid: ik vertrouw Lady Vi die taak wel toe!  

    Enne:

    Ik vind het bijna oneerlijk om anderen erbij te betrekken en jou intussen te laten wachten

    Dan laat je mij vast een beetje meegenieten met het proces door alvast een proefversie te sturen. Idee? 

  10. @Raps: Moves like Jagger? 

    #proefversie: Hmmm, nee. Want dan had ik net zo goed een kladje op de memorecorder van mijn oude Nokia kunnen inzingen, in plaats van er een uitgewerkt project van te maken. Voor een proefversie heb ik er inmiddels teveel werk aan besteed. Sorry… 

    Daarbij wil ik voorkomen, Anne, dat je je mening over mijn muzikale versie van jouw prachtige gedicht vormt naar aanleiding van een kladversie. Dat zou jouw sublieme gedicht naar beneden halen, en dat wil ik niet.

    Het idee van meerdere partijen en een opname met meerdere mensen spreekt me wel aan — het zou in dit nummer meer om een verdelen van de verschillende coupletten gaan, en eventuele backing vocals. Maar…

    Ik heb mij even zitten indenken hoe een studiodag met mij zou verlopen. Seriously, ik wil het niemand aandoen om met *mij* als studio chief te moeten samenwerken aan een opname van zoiets prestigieus als dit. Aangezien het wèl de eerste keer zou zijn dat ik zoiets zou doen — met nieuwe software en hardware, en ik het allemaal graag in een ontspannen sfeer doe, maar geen garantie kan geven dat mijn veeleisendheid op dat gebied niet in de weg gaat lopen, zie ik er voor wat betreft de eerste versie liever van af om een "meerdere mensen"-opname te doen.

    Aangezien ik niet over een echte studioruimte beschik, ben ik afhankelijk van de stilte om mij heen — die maar hoogst zelden compleet is. Het maken van een opname zonder bijgeluiden kan dus een tijdrovende bezigheid zijn en meer dan één opnamedag vergen — zelfs met de uitgebreide digitale mogelijkheden die ik tot mijn beschikking heb. Dat maakt het allemaal uiterst onpraktisch.

    De presentatie-versie doe ik dus — mea culpa, LaVi — liever alleen. Met die opmerking over "de mensen, die…" (zie hierboven) bedoelde ik eigenlijk "mijzelf en mijzelf met eventuele backing vocals" — je enthousiaste interpretatie van die woorden sloot wel aan bij mijn toenmalige ideeën, maar… na grondige overdenking zie ik dat toch echt nog niet helemaal zitten. Om de eerste versie na publicatie eventueel uit te breiden met jouw stem lijkt me een beter realiseerbaar plan de campagne. Daarbij: dan kun je ook zelf bepalen of je het lied wel mooi genoeg vindt om eraan mee te willen zingen.

    Ik hoop, dat ik niemand hiermee kwets. Dat is namelijk pertinent niet mijn bedoeling.

  11. Geeft niks hoor! 🙂 Het zou sowieso heel lastig worden om zoiets in te plannen denk ik. Dus ga lekker door met je originele plan! Ik ben heul goed in spontane acties en ik ben ook heul goed in ruimhartig van die acties afzien. Daarin lijkt Marit wel een beetje op mij 😉

  12.  

    Haha, ja, voel ik me ook eens populair door al die mailtjes. 

    In reactie op Quizzy:

    bijgeluiden (…) Om de eerste versie na publicatie eventueel uit te breiden met jouw stem lijkt me een beter realiseerbaar plan de campagne.

    -> zolang het scheppingsgeluiden zijn is er niets toepasselijker dan dat, toch?  

    -> eerste versie: dat is ook wat ik eigenlijk bedoelde met 'proefversie', maar dat was misschien niet helemaal het juiste woord daar.

  13. Ik zit nog even te overwegen om de titel aan te passen.

    In plaats van 'De hemelen melden' lijkt 'EsQuizzy meldt' misschien beter op z'n plaats. 

    Maar… zonder gekheid, dan ben je nu wel ongeveer klaar ermee, of niet?

  14. Na diepe overdenking heb ik nog een couplet toegevoegd. Het spijt mij heel erg dat dit (bijna) precies samenvalt met Quizzy's muziek. 

    Maar zaterdagavond kreeg ik ineens nogal diepe gedachten… Ik las Psalm 102 en moest bijna meteen aan mijn gedicht denken, dat eigenlijk een soort lofzang is op de heerlijkheid van hemel en aarde, Gods werken. Maar ook dat God zoveel heerlijker is dan Zijn Eigen werken.

    Maar toen ik Psalm 102 las, zag ik ineens nóg een verschil. Hemel en aarde zijn ontzettend mooi, maar zij zullen vergaan. Alleen de Maker van dat alles zal blijven bestaan. Hij blijft altijd Dezelfde. En juist dat maakt Gods heerlijkheid nog zoveel groter dan de heerlijkheid die wij zien in Zijn vergankelijke schepping…!

  15. Een interessante toevoeging, Anne. 

    Wat betreft de diepere inhoud: ik vond de vorige versie van je gedicht ook al heel diepgaand — ook zonder de toevoeging had het diezelfde inhoud voor mij. Je stelde de vraag hoe groot God wel niet zal zijn *tot in eeuwigheid*, vanuit je kijken naar Zijn schepping. Dat "tot in eeuwigheid" stond voor mij al in contrast met de tijdelijke aard van de huidige schepping. Maar met de nieuwe strofe geef je die gedachte ook *direct* in woorden weer. Als jij daarvoor kiest, is het toch prima? Voor mij voegt de nieuwe strofe inhoudelijk maar weinig toe aan de oorspronkelijke tekst, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen het zo zal zien. De laatste strofe klinkt *voor mij* als een — extra — uitleg van de gedachte die je in strofe vijf al heel duidelijk weergaf.

    Het hoeft je niet te spijten, hoor, voor de muzikale versie.  Ik zou het misschien eerder als een creatieve uitdaging zien om die nieuw toegevoegde strofe ook naadloos als een couplet aan de muziek toe te voegen. Maar of ik dat ga proberen weet ik nog niet, vanwege wat ik hierboven al probeerde te verwoorden. Het oude gedicht — en daarmee de huidige songtekst — is in mijn beleving niet minder diepgaand dan de uitbreiding. En het feit dat het niet *uitlegt* maar *impliceert* maakt de oude versie in mijn persoonlijke beleving eigenlijk zelfs nèt een tikje… dieper.

    Maar dat ben ik, met mijn beleving.

  16. Dank voor je reactie! 

    Enne, grappig dat je vindt dat strofe 6 op strofe 5 lijkt, dat heb ik een beetje bij strofe 1 t/m 4 en bij die laatste twee juist wat minder. 

  17. Dat kan — dat is dan waarschijnlijk persoonlijk. 

     

    Ik hoop alleen dat jij er geen bezwaar tegen zult hebben als ik het lied met de oorspronkelijke vijf coupletten blijf gebruiken en het zoals het is aan mensen laat horen. 

  18. Wat bezwaren betreft: dat ligt er maar net aan wie je onder die mensen verstaat en wat je met het lied van plan bent. Ik heb er geen enkel probleem mee als je dit lied voor vrienden e.d. ten gehore brengt. Maar ik zou het niet zo leuk vinden als half Nederland op de hoogte is van het lied, zonder dat ik dat wil. 
    Dus: delen mag zeker, maar graag wel een beetje in beperkte kring.

    Misschien dat er ooit nog eens een tijd komt dat ik mijn gedichten onder groter publiek wil laten lezen; maar dat is nu nog niet.

  19. Nadeel van delen is wel, net als het hier op de site plaatsen, dat je niet altijd de controle hebt over wat anderen met gedeelde zaken doen. Ik heb de link naar de song als een muziekproject gedeeld met mijn facebookrelaties en enkele privérelaties. Mijn persoonlijke bereik is niet "half Nederland" — gelukkig. Maar het kàn dus onverwachts ineens ergens opduiken in de toekomst, al lijkt die kans mij niet heel groot.

  20. Bij dezen zijn Quizzy en ik drie dagen afwezig om een reglement op te stellen. 

    Voor dringende vragen, opmerkingen of adviezen, kunt u ons bereiken door het Contactformulier in te vullen. 

    no


Geef een reactie